Online cursus
Shine Your Light

Active Campaign

2 Lessen None

Wat ga je leren

andere nuttige links:

https://mailblue.nl/proefaccount

https://www.activecampaign.com/

Introductie

  • ActiveCampaign is een Autoresponder
  • Mailblue is hetzelfde systeem
  • Met een Autoresponder doe je twee dingen:
  • een campagne versturen: 1 mail op 1 tijdstip naar alle mensen op 1 bepaalde lijst (nieuwsbrief)
  • een automatische mail sequence: een aantal mails die druppelsgewijs worden verstuurd (dank je wel na inschrijving of aankoop, informatie mails, nurturing mails)

Je ActiveCampaign account opzetten

https://mailblue.nl/proefaccount

https://www.activecampaign.com/

of stuur een mail met je emailadres en ik zet er eentje voor je op in mijn dashboard.

  • Kies ineens een emailadres dat je gebruikt voor je bedrijf en dat gebruikt mag worden om je mails van te versturen. Je hebt dat sowieso nodig om mails te kunnen versturen. Alle gmail adressen of andere persoonlijke adressen krijgen een negatieve spam score waardoor je meer problemen hebt om je mails tot bij de mensen te krijgen. (is het echt enkel om te testen, dan kan het gewoon met je persoonlijke emailadres)
  • Beantwoord de vragen tot je aan het einde komt :)
  • Je account is nu opgezet, je krijgt een loginlink, username en paswoord ter bevestiging in je mail 

Instellingen goed zetten

  • in linker kolom: settings of instellingen
  • sommige van de opties horen bij de duurdere abonnementen. De free trial is dus een volledig abonnement van het duurste soort en bevat veel elementen die wij niet gaan gebruiken.
  • Settings/Instellingen
  • Account
  • algemene instellingen om jou te contacteren 
  • taal eventueel aanpassen
  • tijdzone checken!
  • hier kan je ook je paswoord veranderen indien nodig
  • Adressen
  • elke mail heeft een werkelijk postadres nodig, dat MOET je hier instellen
  • als je dit niet instelt, kan je geen enkele mail versturen en moet je dit alsnog komen doen
  • Alle andere instellingen zijn geavanceerd en gaan we even laten rusten

Terminologie

  • campagne: het versturen van 1 mail op 1 moment naar mensen op een lijst
  • lijst: verzameling van contacten 
  • formulier: wat je op je website zet zodat mensen hun gegevens kunnen achterlaten
  • automatisatie: een reeks van mails die druppelsgewijs verstuurd worden
  • tag: een manier om contacten te ordenen
  • veld: een stukje informatie dat via het formulier verzameld werd (bijvoorbeeld Voornaam)
  • segmenten: als je een lijst gaat opdelen adhv de tags of de velden
  • contact: een emailadres op de lijst met alle informatie die je reeds verzameld hebt bij dat emailadres
  • single/double optin: ouder systeem, waar mensen hun inschrijving moeten bevestigen via email is een double optin. Single optin wil zeggen dat mensen niet meer moeten bevestigen. Door de GDPR wordt dit nu veel minder gebruikt.

De nieuwsbrief instellen

  • lijst aanmaken
  • linker kolom ‘lijsten’
  • nieuwe lijst aanmaken
  • geef de lijst een duidelijke naam
  • vul de URL in van de website waar mensen kunnen inschrijven voor deze lijst
  • geef een omschrijving voor de mensen zodat ze later nog weten waarom ze voor deze lijst hebben ingeschreven
  • klik op toevoegen
  • een formulier aanmaken
  • een formulier = daar waar mensen hun emailadres kunnen opgeven
  • linker kolom ‘site’
  • klik op ‘Maak een formulier’
  • geef het formulier een duidelijke naam
  • kies inline formulier
  • kies ‘inschrijven voor een lijst’
  • kies de lijst die je net hebt aangemaakt
  • klik op aanmaken
  • een formulier editen/wijzigen
  • velden: standaard velden of zelf velden toevoegen
  • stijl: de layout van het formulier aanpassen
  • opties: wat moet er gebeuren na de inschrijving
  • op indienen: dank je wel bericht of een URL van bvb. een bedankpagina
  • acties verbonden aan het formulier zelf ⇒ op lijst is al ingesteld, maar eventueel nog een tag toevoegen?
  • double optin staat standaard ingesteld ⇒ naar single optin omzetten? anders de mail aanpassen
  • het formulier op de website plaatsen
  • elke website heeft zijn eigen manier om ActiveCampaign te gaan integreren, informeer je dus en stel je vragen als het niet duidelijk is
  • ik beschrijf de standaard manier die op bijna elke website lukt
  • klik op integreren: kopieer de code bij ‘eenvoudig insluiten’ of ‘volledig insluiten’
  • Wat is het verschil: als je eenvoudig insluiten kan gebruiken is dat het beste. Als je dan aanpassingen doet aan de stijl van het formulier, dan past zich dat automatisch aan. Moet je toch volledig aansluiten gebruiken, dan moet je bij aanpassingen telkens de code weer kopiëren en vervangen in de website
  • ga naar je website
  • daar waar je het formulier wil plaatsen neem je een blokje ‘html code’ of ‘code’, wordt vaak aangeduid met het symbool <> of </>. Als je daar de code in plakt verschijnt het formulier.
  • Nu testen we even: voeg manueel een contact toe door het formulier in te vullen
  • voila…. vanaf nu kunnen mensen hun emailadres opgeven om jouw nieuwsbrief te ontvangen. Dit is de meest eenvoudige manier om AC te gebruiken maar je gaat natuurlijk meer willen doen, anders heb je AC niet nodig.

Nog even over de GDPR en zo

  • Dit is geen uiteenzetting over de volledige GDPR. Ik ben geen jurist, geef hier dus ook geen juridisch advies in. Het gaat immers over veel meer dan alleen het formulier en de nieuwsbrief.
  • In het kort mijn begrijpen over GDPR en nieuwsbrieven: mensen moeten duidelijk akkoord gaan met wat ze gaan ontvangen + ze moeten akkoord gaan met de privacy policy die zich op de website moet bevinden.
  • in het kader van wat we nu hebben gedaan, een eenvoudig inschrijven voor de nieuwsbrief is dit niet echt een probleem. Door de context weten mensen dat ze een nieuwsbrief gaan ontvangen. Als je daar nog duidelijk de frequentie bij zet is het duidelijk wat ze mogen verwachten en is die GDPR automatisch in orde. Alleen het privacy vinkje moet er nu nog bijkomen. (ik laat zien hoe)
  • in het kader van freebies , gratis workshops e.d. kan dit natuurlijk wel een issue zijn. Stel, iemand schrijft zich in om een gratis ebook te ontvangen of om een gratis webinar/workshop bij te wonen. Of ze boeken een infomoment en worden geen klant. Deze mensen mag je (volgens de GDPR) niet zomaar opnemen in je nieuwsbrieflijst en nieuwsbrieven sturen. (al doen veel mensen dit nog steeds en wordt daar nog niet heel veel tegen gedaan) 
  • oplossingen hiervoor bekijken we in de volgende sessie

Overzicht

ONLY FOR LOGGED-IN USERS

Les 1: Introductie en instellingen

Powered by Thrive Apprentice
Pen